6 najważniejszych powodów, dla których warto prowadzić blog firmowy
Blog to potężne narzędzie biznesowe, które w łatwy sposób może przynieść ogromne korzyści Twojej firmie. Nie będę zatem odpowiadać na pytanie, czy warto prowadzić blog firmowy, bo w tym przypadku odpowiedź może być tylko jedna (tak!), skupię się natomiast na tym, dlaczego warto to robić.
Dawno już minęły czasy, gdy blogowanie było zarezerwowane dla nastolatek. Zjawisko profesjonalizacji blogosfery obserwujemy od lat i wiąże się ono nie tylko z pojawieniem „zawodowych” influencerów, ale także ze wzrostem popularności blogów firmowych. Coraz więcej firm decyduje się na regularne aktualizowanie swoich stron internetowych, a to z kolei przynosi im wymierne korzyści. Jakie? O tym poniżej.
Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
Oto sześć głównych powodów, dla których warto prowadzić blog firmowy:
1. Budowanie pozycji eksperta
Hasła „jesteśmy najlepsi na rynku”, „mamy wielkie doświadczenie w branży” albo „zatrudniamy najlepszych specjalistów” to obecnie puste frazesy, które nic nie znaczą i które nie robią już na nikim wrażenia. Jeżeli chcesz zaprezentować swoją wiedzę i pokazać, że rzeczywiście Twoja firma zna się na rzeczy, to po prostu to udowodnij. Przygotuj case study, wpis ekspercki, relację z organizowanego eventu albo poradnik – i pokaż się swoim potencjalnym klientom z jak najlepszej strony. Dzielenie się wiedzą to istotny element budowania wizerunku eksperta i warto poświęcić na to czas i pieniądze (w razie gdybyś wynajął do tego profesjonalnego copywritera).
2. Zwiększenie ruchu na stronie i lepsza pozycja w wyszukiwarkach
Wyszukiwarki lubią często aktualizowane strony oraz długie, dobrze zoptymalizowane i interesujące treści. Dlatego też tak ważne jest, by regularnie publikować nowe wpisy – poprawią one widoczność strony w wyszukiwarkach i pozwolą na zbudowanie tzw. „długiego ogona”, a co za tym idzie – ściągną na stronę nowych klientów.
Czym jest ów „długi ogon”? Pojęcie to dotyczy rzadko wyszukiwanych, dłuższych fraz, które pozwalają w łatwy sposób przyciągnąć do nas najbardziej pożądanego klienta. Zamiast krótką, ogólną frazą, którą pozycjonuje się dużo trudniej, ściągamy uwagę konkretem – np. „meble ogrodowe z rattanu Częstochowa” (a nie po prostu: „meble Częstochowa”).
Wysoka pozycja w wyszukiwarkach gwarantuje zwiększenie liczby odwiedzin strony, a te z kolei przekładają się na zwiększenie liczby potencjalnych klientów. I choć sama wymieniam go na drugim miejscu, to jest to główny powód, dla którego firmy decydują się na prowadzenie blogów.
3. Budowanie relacji z klientami
Nieodłącznym elementem bloga jest pole komentarzy – to one pozwalają na bezpośrednią komunikację z osobami najbardziej zainteresowanymi danym tematem. Jeżeli Twoje wpisy wywołują dyskusje, bierzesz w nich udział i pokazujesz bardziej ludzką twarz swojej firmy, dowiadujesz się też, czego konkretnie potrzebują Twoi potencjalni lub obecni klienci i możesz wyjść tym potrzebom naprzeciw.
Zaufanie jest podstawą wszelkich działań w biznesie, dlatego dobrze jest to zaufanie zbudować i wyróżnić się na tle firm, które pozostają anonimowe i zamknięte na bezpośrednią komunikację z klientem.
4. Możliwość szerszego zaprezentowania oferty
Przygotowanie poradnika, wpisu eksperckiego czy opowieści o historii firmy pozwala na wplecenie w treść informacji o Twoich produktach i usługach. To mogą być bezpośrednie linki do sklepu, zdjęcia i przykłady użycia produktów, odniesienia do prowadzonych usług itd. Dzięki takim działaniom dużo szerzej zaprezentujesz swoją ofertę i trafisz z nią do większego grona odbiorców.
Jeżeli dobrze się przyjrzysz, zorientujesz się, że ja w tym wpisie przy okazji informuję o swoich usługach copywriterskich – i właśnie tak to się odbywa.
5. Zwiększanie zasięgu i rozpoznawalności firmy
W dobie gigantycznej popularności mediów społecznościowych wystarczą dwa kliknięcia, aby podzielić się ciekawymi treściami z szerokim gronem znajomych i obserwatorów. Jeżeli tworzysz wartościowe i przydatne teksty, zwiększasz swoją szansę na to, że czytelnicy będą udostępniać Twoje treści.
Większy rozgłos przynosi większą rozpoznawalność, większa rozpoznawalność z kolei przekłada się na większą liczbę osób zainteresowanych Twoim biznesem.
6. Długoterminowa inwestycja, która się zwraca
Wpis blogowy publikujesz raz. Nie od razu zagości on w wyszukiwarkach, ale po czasie zacznie ściągać uwagę osób, które nie śledzą Twojej firmy na co dzień (np. za pomocą social mediów czy newslettera). Ta jedna inwestycja przynosi Ci więc regularne i długofalowe korzyści. I nawet jeżeli nie będziesz prowadził bloga regularnie, to dobrze zoptymalizowane i ponadczasowe treści i tak będą ściągać na Twoją stronę osoby zainteresowane danym tematem.
Blog firmowy to podstawa?
Choć wiele firm stawia na komunikację za pośrednictwem mediów społecznościowych, nie można zapominać, iż są to narzędzia niepewne i opieranie wszystkich działań marketingowych na obcej platformie, która w każdej chwili może bez słowa wyjaśnienia zlikwidować naszą stronę albo drastycznie obciąć jej zasięgi, jest wysoce nierozsądne. Jedynym „pewniakiem” w temacie gromadzenia wiedzy i potencjalnych klientów pozostaje własna strona internetowa, która zawsze będzie naszą własnością i którą możemy budować w stu procentach tak, jak chcemy.
Nie znaczy to oczywiście, że powinniśmy rezygnować z fanpage’a na Facebooku czy konta na Instagramie – wręcz przeciwnie, póki się da, należy jak najlepiej wykorzystywać te narzędzia do komunikacji z klientem i kreowania wizerunku marki. O stronie internetowej absolutnie nie powinno się jednak zapominać.
Dlatego też jeżeli chcesz zwiększyć potencjał swojej strony i uzyskać jak największe korzyści z posiadania jej, postaw na firmowego bloga. Możesz prowadzić go sam, możesz zaangażować w to swoich pracowników, a możesz też zatrudnić osobę specjalizującą się w prowadzeniu blogów firmowych. Ja zajmuję się tym na co dzień, więc jeżeli zdecydujesz się na trzecie rozwiązanie, zapoznaj się z opisem usług copywriterskich i napisz do mnie.
Przeczytaj również
Jeżeli chcesz poznać mnie bliżej, przeczytaj czego nauczyłam się przez pierwszy rok prowadzenia firmy oraz skąd się wzięło Espelibro.
Dzień dobry Pani Klaudyno. Trafiłam na Pani stronę przez wyszukiwarkę i przeczytałam ostatnie wpisy z Pani blogu. Prowadzę swojską pierogarnię, małżonek ma firmę budowlaną. Jego strona firmowa zawiera tylko podstawowe informacje, Ja nie mam żadnej strony i do tej pory nie zastanawiałam się nad tym czy jest mi potrzebna. Czy mogłaby się Pani wypowiedzieć na ten temat? Czy każdy biznes potrzebuje swojej strony? A jeśli posiada już stronę czy każdy powinien mieć bloga? Nie jestem przekonana czy w takich biznesach jak Nasze znajdzie się pole do pisania tekstów blogowych. Najserdeczniejsze pozdrowienia.
Maria
Pani Mario,
omówię wspomniane przez Panią kwestie po kolei:
– Czy strona www jest potrzebna? Tak, jeżeli chcemy dotrzeć z naszą ofertą do większej liczby osób niż tylko przypadkowi przechodnie, znajomi znajomych i ci, którzy nie wyrzucają otrzymywanych ulotek. Oczywiście jeśli firma ma już wyrobioną markę w mieście to takie działania w internecie wcale nie muszą być bardzo pilne, ale nikomu nie zaszkodzą. Wręcz przeciwnie – mogą przynieść wyłącznie korzyści i to przy niewysokim nakładzie finansowym.
– Czy każda firma potrzebuje bloga? Niektóre świetnie radzą sobie i bez tego, ale – tak jak napisałam we wpisie – przynosi to szereg korzyści.
– Czy będzie o czym pisać? Jak najbardziej! Jestem przekonana, że dla absolutnie każdej branży znajdą się tematy warte omówienia na blogu.