|||

Top 5: najlepsze polskie książki biznesowe

Dlaczego warto poznać najlepsze polskie książki biznesowe? Świat biznesu rozwija się tak dynamicznie, że trudno nadążyć za wszystkimi trendami i zmianami, jakie ma nam do zaoferowania. Niełatwo też znaleźć wiarygodne źródła, z których warto by było czerpać wiedzę i inspirację – tak o prowadzeniu biznesu, jak i rozwoju osobistym.

Przygotowałam dla Ciebie zestawienie pięciu najlepszych polskich książek biznesowych – od Polaków dla Polaków – z omówieniem w wersji audio (podcast Zacznijmy od słowa) oraz tekstowej – wybierz najlepszy wariant dla siebie.

Najlepsze polskie książki biznesowe – wersja audio

Dlaczego polecam polskie książki?

Jedni krzyczą: „wstawaj o 5 rano, to gwarancja sukcesu”, inni przekonują, że bez znajomości i tak nic nie zdziałasz, a jeszcze inni będą kusić nagłówkami „jak zarobiłem milion w minutę”.

Prowadząc solobiznes i rozwijając markę osobistą możesz mieć poczucie, że specjaliści wokół uczą zupełnie sprzecznych rzeczy. A jak jeszcze sięgniesz po głośno komentowane poradniki rodem z Ameryki, możesz zwariować od nadmiaru złotych rad, które i tak nie mają zastosowania w polskich realiach.

Dlatego też stworzyłam swoją subiektywną listę pięciu najlepszych polskich książek biznesowych. Jak zobaczysz – nie zawsze mówią one wprost o prowadzeniu firmy czy budowaniu marki osobistej, ponieważ chciałam uniknąć odrealnionych publikacji w stylu „od zera do miliona w miesiąc”, a wolałam postawić na propozycje praktyczne, które szczególnie przydadzą się właścicielom małych biznesów czy marek eksperckich.

Jeżeli chcesz zapoznać się z bardziej obszernym zestawieniem, skoncentrowanym przede wszystkim na pozycjach amerykańskich, przejrzyj listę stu najlepszych książek biznesowych na świecie. Wiele z nich znajdziesz w polskich księgarniach i choć pewnie nie wszystkie mają jakiekolwiek odniesienie do naszych rodzimych realiów, to z pewnością zaoferują Ci świeże spojrzenie na doskonale znane tematy, a być może także i trochę inspiracji.

Tymczasem pora przejść do głównego wątku, czyli najlepszych polskich książek biznesowych.

W artykule, gdy linkuję do księgarni, wykorzystuję linki afiliacyjne, to znaczy, że zarabiam drobną prowizję od każdej sprzedaży. Ty na tym absolutnie nie tracisz.

Top 5: najlepsze polskie książki biznesowe

Oto moja prywatna lista pięciu propozycji biznesowo-rozwojowych, które warto znać, kiedy jesteś przedsiębiorcą.

Biblia e-biznesu 3.0, red. Maciej Dutko

biblia e-biznesu książka biznesowa

Książka Biblia e-biznesu 3.0 to prawdziwa skarbnica wiedzy, gromadząca setki praktycznych wskazówek od 83 ekspertów z różnych dziedzin. Jak zapewnia wydawca, jest to prawdopodobnie największy projekt wydawniczy tego typu na świecie. Poprzednie edycje zdobyły uznanie czytelników, utrzymując się przez miesiące na listach bestsellerów i zdobywając liczne nagrody.

Nowa, jeszcze potężniejsza edycja tej kultowej publikacji, to doskonały przewodnik po e-biznesie, oferujący kompleksową wiedzę na temat prowadzenia biznesu w internecie. Książka obejmuje tematy takie jak wybór modelu biznesowego, najbardziej dochodowe branże i trendy, narzędzia biznesowe, budowanie efektywnych strategii cenowych i sprzedażowych, skuteczne działania marketingowe, budowanie pozacenowej przewagi konkurencyjnej, unikanie błędów w sprzedaży, bezpieczeństwo biznesu w sieci, obsługa klienta czy optymalizacja, automatyzacja i delegowanie procesów.

Biblia e-biznesu 3.0 to niezastąpiona lektura dla wszystkich, którzy chcą odnieść sukces prowadząc biznes w sieci. Już pierwsze dwie edycje zebrały doskonałe recenzje, tymczasem trzecia ma do zaoferowania jeszcze więcej. Wprowadza szereg nowości, dostarczając jeszcze bardziej obszernej wiedzy. 

Rozszerzone treści obejmują zagadnienia takie jak e-biznesplanowanie, finansowanie udziałowe poprzez IPO i tokeny czy  strategie sprzedaży na platformach eBay, Amazon i AliExpress.

Omówione są w niej także nowe narzędzia sprzedażowe, takie jak podcasty, webinary i live’y, a także strategie growth hacking marketing, analiza big data oraz wykorzystanie LinkedIna, Instagrama, blogów i wideomarketingu w procesie sprzedażowym.

W trzecim wydaniu poświęcono także uwagę aspektom negocjacji, współpracy z trudnymi klientami i zatrzymywania tych uciekających. Nowością są również omówienia narzędzi i aplikacji wspomagających sprzedaż, wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej oraz telemarketingu. Książka dotyka także niełatwych zagadnień związanych z optymalizacją georezydencji firmy, przygotowaniem biznesu do sukcesji, sprzedaży, a nawet bankructwa.

Na tym jednak nie koniec, bowiem trzecie wydanie kładzie także duży nacisk na superistotne aspekty zdrowia fizycznego i psychicznego przedsiębiorców, podkreślając ich znaczenie dla trwałego sukcesu w świecie e-biznesu.

Efektem jest kompleksowy przewodnik dla przedsiębiorców pragnących osiągnąć sukces i spełnienie w dynamicznym środowisku e-biznesu.


Własna firma krok po kroku. Działaj skutecznie na każdym etapie rozwoju swojego biznesu, Grzegorz Krzemień

okładka książki własna firma krok po kroku

W fascynującej podróży przez biznesowe labirynty, Grzegorz Krzemień, doświadczony przedsiębiorca branż internetowej i reklamowej, stawia się w roli niezawodnego przewodnika dla tych, którzy marzą o własnej firmie. Jego książka, „Własna firma krok po kroku”, to kompendium pełne praktycznych wskazówek, po brzegi wypchane cennymi lekcjami z dwudziestoletniej kariery w prowadzeniu jednej z najbardziej udanych agencji interaktywnych na rynku.

Niezależnie od tego, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w biznesie, czy też jesteś weteranem rynku, ta książka jest dla Ciebie.

Poradnik Grzegorza Krzemienia nie tylko oferuje wgląd w zawiłości rozwoju firmy, ale także rozprawia się z mitami szybkiego sukcesu. Autor zwraca uwagę na realia polskiego rynku, podkreślając, że droga do stabilności i zyskowności nie zawsze jest gładka i nie zawsze prowadzi do natychmiastowego triumfu.

Czym wyróżnia się ta książka spośród innych przewodników biznesowych?To nie tylko teoria, ale także praktyka. Autor dzieli się konkretnymi przykładami i propozycjami rozwiązań, łącząc je z polskimi realiami rynkowymi, czego nie da nam absolutnie żaden z popularnych poradników rodem z Ameryki. Książka obejmuje obszary kluczowe dla sukcesu firmy, skupiając się na biznesie i organizacji, ludziach, klientach, Tobie jako właścicielu i zarządzającym oraz marketingu.

Jakie tematy znajdziesz w środku? Grzegorz Krzemień kładzie nacisk na takie obszary, jak: rozwijanie usług i oferty produktów, budowanie trwałych relacji z klientami, skuteczne zarządzanie ludźmi oraz rozwijanie działań marketingowych firmy. Książka pozwala czytelnikowi elastycznie przemieszczać się między poszczególnymi etapami rozwoju firmy, dostarczając odpowiedzi na pytania dotyczące finansów, budżetu, delegowania zadań, reklamy i wielu innych.

Własna firma krok po kroku to nie tylko poradnik dla przedsiębiorców, towarzyszący im na każdym etapie rozwoju, ale także autentyczny przewodnik po wyzwaniach, jakie stawia przed nami polski rynek. Grzegorz Krzemień nie tylko dzieli się sukcesami, ale też otwarcie rozmawia o problemach, uświadamiając czytelnika, że droga do sukcesu może być kręta, ale zdecydowanie warto ją podjąć.

Jeśli chcesz zrozumieć, jak skutecznie prowadzić własny biznes w Polsce, ta książka jest dla Ciebie.


Finansowa Forteca. Jak inwestować skutecznie i mieć święty spokój, Marcin Iwuć

okładka książki finansowa forteca

Inwestowanie to nie tylko domena ekspertów finansowych. Dla przedsiębiorców jest to także niezwykle istotny element, który może stanowić klucz do ochrony i poszerzania ich majątku. Finansowa Forteca to praktyczny przewodnik, który nie tylko wyprowadzi Cię z inwestycyjnych labiryntów, ale także wyposaży w umiejętności niezbędne do skutecznego rozpoczęcia własnej przygody z inwestowaniem.

Dlaczego jako przedsiębiorca powinieneś zainteresować się Finansową Fortecą? Dzięki niej odkryjesz tajemnice funkcjonowania świata inwestycji. To nie będzie kolejna monotonna lektura, lecz przewodnik, który pozwoli Ci zbudować solidne fundamenty pod twój własny sukces finansowy.

Rozdział poświęcony podstawom strategii inwestycyjnej pomoże Ci spojrzeć na inwestowanie w sposób strategiczny i przemyślany. Zrozumiesz, dlaczego, zdaniem autora, pieniądz współczesny jest skazany na zagładę, jak działa branża inwestycyjna, oraz jak stworzyć własną Finansową Fortecę.

W drugiej części poznasz kluczowe klasy aktywów (akcje, obligacje, złoto, kryptowaluty) oraz produkty inwestycyjne, służące do ich opakowania. Odkryjesz, dlaczego cena i wartość to dwie różne sprawy, jakie czynniki wpływają na ceny poszczególnych aktywów oraz kiedy są sprzyjające i niesprzyjające okresy dla różnych klas aktywów.

Książka zawiera mnóstwo praktycznych wskazówek. Dzięki odpowiedziom na zestaw przygotowanych pytań zobaczysz, jak wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce, zobaczysz też, jak wyglądają portfele inwestycyjne samego autora. Dowiesz się także, jak zainwestować różne kwoty, dostosować portfel do zmian na rynku, wykorzystać korzyści z różnych instrumentów finansowych czy też osiągnąć dodatkowe korzyści z inwestycji.

I choć Finansowa Forteca nie jest książką ściśle biznesową, to inwestowanie jest kluczowym elementem budowy stabilnej przyszłości – a to dla przedsiębiorcy powinno być superważne.

Finansowa Forteca nie tylko pozwoli Ci zabezpieczyć swoje finanse, ale także nauczy myślenia strategicznego, zdrowego sceptycyzmu wobec prognoz inwestycyjnych i skutecznego zarządzania swoimi zasobami – tak prywatnymi, jak i firmowymi.

Rozdział po rozdziale, Finansowa Forteca nie tylko przekazuje wiedzę, ale także inspiruje i motywuje do działania. Dzięki przejrzystym wykresom, ciekawym opowieściom i praktycznym ćwiczeniom, ta książka staje się niezastąpionym narzędziem dla przedsiębiorców, którzy chcą zbudować solidną podstawę dla swojej finansowej przyszłości.


Autentyczny personal branding, czyli silna marka osobista w praktyce, Angelika Chimkowska

okładka książki autentyczny personal branding

Autentyczny personal branding autorstwa Angeliki Chimkowskiej to nie tylko książka sama w sobie, ale przekonujący manifest, dlaczego warto inwestować w rozwój własnej marki osobistej. Autorka podkreśla istotę marki osobistej w budowaniu zaufania, rozpoznawalności i reputacji – kluczowych elementów wspierających realizację celów biznesowych, zarówno dla pracowników, jak i przedsiębiorców.

Książka oferuje praktyczny przewodnik do strategicznego planowania i budowania silnej marki osobistej. Angelika Chimkowska zachęca do zdiagnozowania unikalnej osobowości marki, zwraca uwagę na popularne błędy na profilach osobistych w mediach społecznościowych oraz namawia do skoncentrowania się na efektywnej komunikacji, szczególnie na platformie Linkedin, tak przydatnej w rozwoju działań biznesowych.

Chimkowska nie unika trudnych tematów, poruszając kwestie netykiety, kryzysów wizerunkowych i radzenia sobie z krytyką online. Dodatkowym atutem książki są wypowiedzi popularnych liderów, które ilustrują korzyści i wyzwania związane z aktywnością w mediach społecznościowych.

Lektura Autentycznego personal brandingu pomoże Ci zrozumieć, jak odnieść sukces w dzisiejszym biznesowym świecie, gdzie marka osobista staje się równie ważna, co sama jakość produktu czy usługi. Książka inspiruje do autentycznej komunikacji w biznesie, budowy przywództwa opartego na mocnych stronach oraz skutecznego działania online, zgodnego z własnymi wartościami.


Wy wszyscy moi ja. Czyli nowe podejście do produktywności, wprowadzania zmian w życiu i budowania własnej efektywności, Miłosz Brzeziński

Efektywność osobista stanowi nieodłączny fundament sukcesu w działalności biznesowej przedsiębiorcy, dlatego też zwróć uwagę na tę książkę, która opowiada o kluczowej rolę otoczenia w kształtowaniu naszych decyzji, działań i myśli. Przekonanie, że silna wola jest jedynym sposobem wprowadzania zmian w życiu, jest według autora błędne, a efektywność osobista może być osiągnięta nawet z minimalnym udziałem woli.

Książka skutecznie demaskuje popularne mity, że wystarczy chcieć, że wszystko zależy od naszej silnej woli, że hiperproduktywność jest kluczem do sukcesu – tak w życiu, jak i biznesie.

Autor, z charakterystycznym dla siebie poczuciem humoru, podpowiada, jak możemy osiągnąć postępy w działaniu i powołuje się przy tym na analizy badań oraz prawdziwe historie, a nie na wydumane teorie złotoradowców z sieci. Tutaj wygrywa nauka, a nie coaching – i dlatego Wy wszyscy moi ja cieszy się tak dużym uznaniem. Bo to po prostu mnóstwo inspirującej wiedzy, podanej w dowcipny i przystępny sposób.

I, owszem, to nie jest książka ściśle biznesowa, ale Tobie, jako CEO we własnym biznesie, powinna dać dużo wartości. Bo zamiast wierzyć w prawo przyciągania i obwiniać się o wszystko, zaczniesz rozumieć, jak duże znaczenie ma nasze otoczenie i właściwe do niego podejście.


Najlepsze polskie książki biznesowe – podsumowanie

To by było na tyle, jeżeli chodzi o polecane przeze mnie książki biznesowe napisane przez Polaków. Jak zapewne widzisz, starałam się stworzyć mix, który pozwoli Ci rozwinąć się na wielu polach – nie tylko biznesowym, ale też czysto rozwojowym czy finansowym.

Korzystaj z tych poleceń i… odkrywaj siebie na nowo!

Powodzenia!

Jak zacząć samodzielny biznes – poradniki

Jeżeli prowadzisz biznes oparty na usługach lub dopiero o tym myślisz, polecam zdobywanie wszechstronnych umiejętności. To pozwoli Ci na żonglowanie usługami w razie nagłych wahań na rynku biznesowym.

A które umiejętności uważam za szczególnie przydatne? Polecam połączenie: copywriting (tworzenie treści) + transkrypcja (spisywanie nagrań). W moim sklepie znajdziesz zestaw Zarabiaj z domu, w którym czekają na Ciebie poradniki dla początkujących: Jak zostać copywriteremJak zostać transkrybentem.

6 komentarzy

  1. Jeśli chodzi o książki biznesowe – moim skromnym zdaniem, kilka z nich tutaj mogę znaleźć. Ale warto ten zakres trochę poszerzyć.

  2. Ciekawy przegląd książek biznesowych autorów polskich. Znajduję tu inspiracje i pomysły, które mogą mi pomóc w rozwoju zawodowym. Dzięki za zestawienie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *