Jak mądrze wykorzystać ChatGPT w pracy copywritera?
„Czy sztuczna inteligencja zastąpi copywriterów?” – to jedno z najczęściej pojawiających się ostatnio pytań, na jakie trafiam na konferencjach branżowych, konsultacjach z początkującymi copywriterami oraz w marketingowej prasie. Kwestia wykorzystania narzędzi AI, w tym w szczególności ChatGPT rozgrzewa umysły zarówno potencjalnych klientów, jak i aktywnych twórców treści.
Pojawiają się pytania o to, czy sztuczna inteligencja jest dla copywriterów zagrożeniem, na które zawsze ze spokojem odpowiadam, że nie, na ten moment absolutnie nie. Szalenie istotne jest jednak to, aby sztuczną inteligencję zrozumieć i umieć mądrze korzystać z jej dobrodziejstw. Ci, którzy wiedzą, jak to robić, mogą zyskać znaczną przewagę nad konkurencją, która zamiast dostrzec w tym narzędziu potencjał i szansę na wsparcie, postrzega ją wyłącznie w kategorii zagrożeń i problemów.
W tym artykule opowiem Ci, jak mądrze wykorzystać ChatGPT w pracy copywritera. A kim jestem, aby się w tym temacie wypowiadać? Pracuję w branży od ponad dwudziestu lat, a moje publikacje Pisz. Publikuj. Działaj. Jak tworzyć skuteczne treści w internecie i Jak zostać copywriterem? Strategia 10 kroków dotarły do kilku tysięcy osób zainteresowanych budowaniem copywriterskiego biznesu oraz rozwojem umiejętności pisania.
A skoro formalności mamy już za sobą – zapraszam Cię do lektury!
Spis treści:
Rola sztucznej inteligencji w tworzeniu treści
Twórz treści szybciej dzięki ChatGPT
ChatGPT jako generator pomysłów
Jak personalizować treści za pomocą ChatGPT?
ChatGPT jako wsparcie w optymalizacji treści
Wykorzystanie ChatGPT do researchu
Korekta i tłumaczenie tekstów z ChatGPT
Na co uważać korzystając z ChatGPT?
ChatGPT w pracy copywritera – wersja audio
Rola sztucznej inteligencji w tworzeniu treści
Sztuczna inteligencja jest nie tylko jednym z najgorętszych tematów ostatniego roku w świecie marketingu (choć w rzeczywistości towarzyszy nam od dawna), ale też jedną z najważniejszych i najszybciej się rozwijających dziedzin technologii. Jej wpływ na nasze życie jest gigantyczny, a jeżeli pracujesz lub chcesz pracować jako copywriter, na pewno wiesz już, jak istotną rolę AI odgrywa dziś w świecie tworzenia treści.
Teraz, gdy rozumiemy, jak ważne dla rozwoju biznesu i marki osobistej są merytoryczne, regularnie publikowane treści, tym chętniej powinniśmy sięgać po narzędzia dające wsparcie w ich tworzeniu. I kiedy inni demonizują rozwiązania w stylu ChatGPT, Ty podejdź do nich, jak do fascynujących zjawisk i pomocników, a nie demonów zła i zniszczenia, które tylko czyhają na pozbawienie Cię pracy.
Sztuczna inteligencja, która potrafi przetwarzać niewyobrażalne ilości danych i na ich podstawie generować teksty, może być Twoim cudownym sprzymierzeńcem i wsparciem w tworzeniu artykułów czy opisów produktów, ale też w generowaniu pomysłów, analizie danych, optymalizacji treści czy rozwijaniu wizji kiełkujących w Twojej głowie.
Zdarza Ci się narzekać na brak możliwości przeprowadzenia burzy mózgów w jednoosobowym biznesie czy na freelansie? Nie ma sprawy, ChatGPT chętnie podejmie się tego zadania – i zaoferuje Ci ogrom, OGROM niespodziewanych rozwiązań. A na tym jego możliwości się nie kończą.
Pamiętaj jednak, że AI ma być narzędziem w Twoich rękach. Wsparciem, pomocnikiem, generatorem nowych pomysłów – a nie niewolnikiem, który odwali za Ciebie całą robotę.
Bo kluczem do tworzenia wysokojakościowych, właściwych i skutecznych treści, jest czynnik ludzki – czyli to, co jako copywriter dajesz od siebie. Twoich doświadczeń, spostrzeżeń i emocji nie włoży do tekstu żadne, nawet najdoskonalsze, rozwiązanie ze świata AI.
Twórz treści szybciej dzięki ChatGPT
Nie ma przesady w tym, że „czas to pieniądz” i że warto organizować się w taki sposób, aby nie rozwlekać zadań w nieskończoność. Być może „zaoszczędzony czas” wydaje Ci się czymś mało sexy, ale pomyśl o tym wszystkim, co możesz zrobić poza pracą (ja od razu widzę siebie z padem w dłoni, jak przemierzam kolejne kilometry na trasach The Crew Motorfest i nic innego mnie nie obchodzi).
Poza tym na tak konkurencyjnym rynku, jakim jest świat copywritingu, dyspozycyjność i szybkość działania jest dla wielu potencjalnych klientów kluczowym argumentem przed podjęciem współpracy.
Jak więc możesz wykorzystać ChatGPT do szybszego tworzenia treści? Na przykład podrzucając mu swój pomysł na temat, możesz poprosić o:
- stworzenie struktury artykułu z wypunktowaniem jego najważniejszych elementów
- znalezienie fraz kluczowych
- sformułowanie głównych myśli (zebranych w formie nagłówków).
Możesz nawet pokusić się o wygenerowanie pierwszego akapitu czy wstępnego zarysu kolejnych fragmentów artykułu, ale w tym miejscu pamiętaj, aby nie odpłynąć za daleko.
ChatGPT da Ci bazę, dobrze rozgrzaną glinę, z której uformujesz własne rozwiązania. Wystarczy, że dorzucisz do pieca swoją kreatywność, własne doświadczenia i wiedzę, którą dysponujesz, a wyjdzie z tego połączenie doskonałe. Twoja niepowtarzalność plus kosmiczne zasoby sztucznej inteligencji – z tego może wyjść coś naprawdę dobrego, jeżeli tylko się postarasz.
ChatGPT jako generator pomysłów
Przyznaję, że ten punkt programu jest moim ulubionym – bo właśnie za nieograniczone możliwości generowania pomysłów tak bardzo polubiłam ChatGPT – i do tego też wykorzystuję go najczęściej.
Na pewno dobrze wiesz, że na pytanie o to, jaki powinien być copywriter, mnóstwo osób w pierwszej kolejności odpowiada: kreatywny. To nie miejsce i czas na to, bym wdawała się z tymi głosami w dyskusję, ale nie da się ukryć, że kreatywność jest jedną z najbardziej przydatnych umiejętności w copywriterskim świecie.
Życie jest jednak życiem i to normalne, że czasem masz w głowie pustkę, że czasem zmęczenie nie pozwala Ci wykrzesać z siebie entuzjazmu do generowania nowych wizji, a czasem po prostu potrzebujesz świeżej perspektywy. W tym wszystkim pomoże Ci właśnie sztuczna inteligencja.
Jeżeli chcesz wykorzystać narzędzia typu ChatGPT do generowania pomysłów, musisz zadać im odpowiednie pytania związane z tematem, nad którym się aktualnie głowisz. Albo rzucić temat i poprosić o sugestie z nim związane. Nie bój się eksperymentować, drążyć i szukać kolejnych rozwiązań – ChatGPT nie ma w zwyczaju marudzić, a gdy źle Cię zrozumie, od razu zaoferuje Ci przeprosiny. Taki współpracownik do skarb, co nie?
A oto jak możesz wykorzystać tego swojego niezawodnego współpracownika do generowania pomysłów:
- zapytaj, jakie problemy i potrzeby może mieć Twój klient (to bardzo pomocne przy tworzeniu opisów produktów oraz treści na landingi, gdzie z góry warto zbijać obiekcje klientów i odpowiadać na ich problemy czy potrzeby)
- poproś o wygenerowanie listy pomysłów na artykuły, newslettery, posty do social mediów z branży X.
- zapytaj o aktualne trendy, na które warto zwrócić uwagę
- poproś o sugestie w kwestii nagłówków i fraz kluczowych.
A po wspólnej burzy mózgów przejdź do tworzenia treści, którymi zwalisz odbiorców z nóg. Albo chociaż odpowiesz na ich potrzeby i zatrzymasz przy sobie na dłużej.
Jak personalizować treści za pomocą ChatGPT?
Choć w idealnym copy-świecie nasi klienci będą dostarczać nam wszystkich najważniejszych informacji na temat swojej grupy docelowej, to w rzeczywistości część z nich powie, że mają ofertę absolutnie-dla-wszystkich i na tym dyskusja się zakończy.
A że jako copywriterzy jednego dnia piszemy opisy sznurówek dla budowlańców, drugiego artykuły dla czytelniczek 50+, a trzeciego scenariusze reklam skierowanych do młodego pokolenia, musimy umieć personalizować treści. To pozwoli dostosować je do różnych typów klientów, co z kolei może mieć realny wpływ na lepsze wyniki kampanii.
ChatGPT dzięki swoim gigantycznym zasobom jest w stanie wczuć się w przedstawiciela każdej z grup docelowych, do której zechcesz dotrzeć. Nie wiesz, czego może potrzebować przyszła panna młoda, informatyk po trzydziestce albo nowoczesna przedstawicielka pokolenia silversów (czyli osób po pięćdziesiątce)? Nie ma sprawy, sztuczna inteligencja Ci w tym pomoże.
W tym temacie warto jednak monitorować wyniki swoich działań, ponieważ każdy segment odbiorców będzie miał swój indywidualny rys i może Cię czymś zaskoczyć. I nie ma znaczenia, czy personalizację przygotowujesz z ChatGPT czy ankietami od klienta – rzeczywistość i tak może znacznie odbiegać od tego, co zakładaliście.
ChatGPT jako wsparcie w optymalizacji treści
Kolejnym obszarem, w którym ChatGPT może okazać się świetnym wsparciem w pracy copywritera, jest optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek, czyli Search Engine Optimization.
Wiesz już, że narzędzie pomoże Ci w znalezieniu fraz kluczowych i nagłówków, ale na tym jego rola się nie kończy. Rozwiązania typu ChatGPT są w stanie również pomóc w analizie konkurencji z danej branży, optymalizacji treści, które już masz opublikowane, a także w tworzeniu meta-opisów i tytułów dopasowanych do wymagań wyszukiwarek.
Choć istnieje wiele narzędzi (najczęściej płatnych) stworzonych ściśle na potrzeby optymalizacji treści, to również ChatGPT będzie dla Ciebie pomocą w tym temacie – i zdecydowanie warto z tego wsparcia skorzystać.
Wykorzystanie ChatGPT do researchu
Ważne zastrzeżenie na start: prośba o znalezienie treści badawczych zawsze musi zostać zakończona Twoją uważną weryfikacją źródeł – tak, aby były rzetelne i jak najbardziej aktualne.
Na tym jednak research copywriterski się nie kończy: możesz podrzucić ChatGPT obszerną treść i poprosić o jej streszczenie lub uporządkowanie, a nawet sparafrazowanie na potrzeby kolejnego tekstu.
Możesz także poprosić o pomoc w przeanalizowaniu zebranych danych i na podstawie wygenerowanych przez sztuczną inteligencję informacji tworzyć artykuły, raporty i podsumowania.
ChatGPT pomoże Ci także w analizie literatury naukowej i wyszukiwaniu informacji z najróżniejszych źródeł, ale – jak już wspomniałam na wstępie – to wymagać będzie Twojej weryfikacji.
Ta dodatkowa robota to jednak nic w porównaniu do tego, ile czasu – w temacie researchu i analizy zebranych treści – możesz dzięki ChatGPT zaoszczędzić.
Korekta i tłumaczenie tekstów z ChatGPT
O tych rozwiązaniach wspominam na końcu, ponieważ ChatGPT nie jest w nich doskonały i zawsze warto skontrolować jego pracę – na tyle, na ile jesteśmy w stanie to zrobić.
Jeżeli chcesz tworzyć teksty w języku angielskim lub po prostu nie masz czasu, by dokonać tłumaczenia, a potrzebujesz sięgnąć do zagranicznych źródeł, ChatGPT pomoże w przekładzie.
To samo dotyczy korekty – wykonałam kilkanaście prób, chcąc sprawdzić możliwości ChatGPT w tym względzie i jestem pozytywnie zaskoczona. Narzędzie jest w stanie zrozumieć nawet kontekst zdania i poprawić użyte w złym kontekście „morze” na „może”, całkiem nieźle radzi sobie także z interpunkcją, ale czasem przyjmuje najprostsze założenia. Na przykład w zdaniu „On prosi o pomoc babcie” z góry zakłada, że chodzi o jedną babcię i poprawia „e” na „ę”, a przecież wcale nie jest powiedziane, że nasz bohater nie zwrócił się z prośbą o pomoc do obu swoich babć.
Tak czy inaczej – i w kwestii tłumaczenia, i w kwestii korekty ChatGPT spisuje się całkiem nieźle, ale ja i tak zawsze kontroluję efekty jego działań – i Tobie także to polecam.
Na co uważać korzystając z ChatGPT?
Jako profesjonalny copywriter na pewno znasz granicę pomiędzy kopią a czerpaniem ze źródeł. Sztuczna inteligencja pomaga w generowaniu treści, ale nie po to, aby bezmyślnie je kopiować, ale aby korzystać z nich jako inspiracji i bazy do stworzenia tekstów autorskich.
Poza własną inwencją, musisz dodać do tego jeszcze prywatny kontekst. Wygenerowane treści mogą brzmieć logicznie i mieć zastosowanie w wielu sytuacjach, ale to Ty oceń, czy na pewno sprawdzą się w projekcie, nad którym pracujesz.
Również takie aspekty jak optymalizacja treści wymagają dostosowania do danego kontekstu i ewentualnych korekt.
Jak widzisz – nie wystarczy, że ChatGPT wygeneruje dla Ciebie treść. Równowaga pomiędzy narzędziami dającymi wsparcie a czynnikiem ludzkim musi być zachowana. Pamiętaj o tym, ilekroć będziesz wykorzystywać sztuczną inteligencję w swojej pracy.
Na koniec jeszcze krótka uwaga dotycząca współpracy na linii copywriter-klient. Coraz częściej słyszę o przypadkach, w których klient dopytuje, czy w swojej pracy korzystamy z narzędzi typu ChatGPT. Zanim w panice uciekniesz (a niektórzy autentycznie reagują strachem na takie pytania!) albo zaplączesz się w kłamstwach, porozmawiaj z klientem, w jakim zakresie wykorzystujesz możliwości AI w swojej pracy. Ten artykuł może być dla Ciebie świetną listą argumentów przemawiających za tym, aby korzystać z ChatGPT w pracy copywritera.
Po prostu trzeba robić to mądrze i z umiarem. A po lekturze niniejszego artykułu na pewno wiesz, jak to zrobić.