||

Poradnik dla copywriterów w pytaniach i odpowiedziach

2 października 2023 – oto oficjalna data premiery długo wyczekiwanego e-booka „Jak zostać copywriterem? Strategia 10 kroków”. To w tej publikacji zebrałam swoją wiedzę i doświadczenia, aby w przystępnej formie przedstawić osobom początkującym wszystko, co muszą wiedzieć, jeżeli zamierzają zacząć przygodę z copywritingiem i content writingiem.

Chcąc maksymalnie uprościć przekaz i przedstawić najważniejsze informacje dotyczące poradnika, przygotowałam artykuł blogowy oraz odcinek podcastu, w którym odpowiadam na najpopularniejsze pytania w tym temacie. Dzięki temu łatwiej podejmiesz decyzję, czy to na pewno odpowiednia publikacja dla Ciebie i czy wewnątrz znajduje się wszystko, czego szukasz i potrzebujesz.

Listen to „031: Jak zostać copywriterem – poradnik dla początkujących” on Spreaker.

Posłuchaj także na YouTubie, Spotify lub w Apple Podcasts.

Poradnik dla copywriterów – czego się z niego dowiesz?

E-book powstał w oparciu o przygotowaną przeze mnie strategię 10 kroków, która prowadzi za rękę przez absolutne podstawy. Możesz dobrze pisać i wyobrażać sobie, że świetnie odnajdziesz się w tej roli, ale jeżeli utkniesz na takich podstawach, jak kwestia wyceniania się czy rozliczeń z kontrahentami, to nie dasz rady ruszyć do przodu. Dlatego tutaj naprawdę zaczynamy od podstaw:

Krok 1: Zacznij od siebie

Zaczynamy od skupienia na Tobie i pięciu superważnych aspektach: „Ty i pisanie” (czyli: jakie masz doświadczenie i w jakich treściach najlepiej się odnajdujesz), „Twoje umiejętności dodatkowe” (marketingowe, technicznie i organizacyjne), „Twoje doświadczenie marketingowe”, „Twoje podejście do rozwoju” oraz „Kim jesteś?”. W części praktycznej tego rozdziału nie tylko przeanalizujesz co już wiesz, ale też przygotujesz swoje pierwsze opisy – długi, skrócony i maksymalnie skondensowany (np. pod bio na Instagramie).

Krok 2: Poznaj branżę

W tym miejscu poznasz ponad 40 najważniejszych pojęć związanych z copywritingiem. Podzieliłam je na trzy kategorie: ogólną, związaną z mailingiem oraz związaną ze stronami www. Jeżeli nie wiesz, czym jest tagline, brief, USP, KPI, backlink czy drip campaign, dowiesz się tego właśnie w drugim kroku. Tutaj również wyjaśniam, gdzie możesz pracować jako copywriter, jakie typy zleceń możesz realizować, jak wyceniać swoją pracę, skąd masz wiedzieć, że Twoje stawki są odpowiednie, jak się rozliczać i o co chodzi z autorskimi prawami majątkowymi, prawami autorskim, zakazem konkurencji i NDA.

Krok 3: Zrozum swojego klienta (i jego klientów)

Zanim przejdziesz do wykonania swojego pierwszego zlecenia, możesz się zastanawiać, na jakich właściwie zasadach odbywa się współpraca pomiędzy copywriterem a zleceniodawcą. W tym rozdziale opisuję pięcioetapowy proces współpracy z klientem – od poznania jego biznesu, przez omówienie warunków współpracy po jej sfinalizowanie. Podpowiadam też rozwiązania dla typowych problemów, na jakie możesz się natknąć (np. co zrobić, gdy „księgowa jest na urlopie”, czyli klient opóźnia płatność; albo co zrobić, gdy wiecznie marudzi i domaga się miliona poprawek). Również w tym rozdziale podpowiadam, o co pytać klienta przed zleceniem, aby móc przygotować jak najlepsze treści i zminimalizować ryzyko, że się nie zrozumiecie. A o tym, jak dobrze klienta zrozumieć także przeczytasz w kroku trzecim.

Krok 4: Wybierz swoją specjalizację

Choć wielu copywriterów powie, że jest w stanie napisać praktycznie wszystko – i wcale nie będzie to pusta przechwałka czy kłamstwo – to warto pomyśleć także o węższej specjalizacji. A dlaczego warto i jak to zrobić – wyjaśniam właśnie w czwartym kroku.

Krok 5: Stwórz portfolio totalnie od zera

Czyli o tym, jak wstawić pierwsze pozycje do portfolio jeszcze zanim znajdziesz swojego pierwszego klienta. Nie masz pomysłu, gdzie stworzyć takie portfolio i co powinno się w nim znaleźć? Nie ma sprawy, w tym rozdziale wyjaśniam to naprawdę szczegółowo.

Krok 6: Zdobądź pierwsze (i kolejne) zlecenie

Gdy masz za sobą połowę kroków z proponowanych dziesięciu, wiesz już sporo o branży i sobie, jako twórcy i masz już swoją pierwszą pozycję w portfolio, to możesz ruszać po kolejne zlecenia. W tym rozdziale podrzucam pomysły na miejsca, w których znajdziesz zlecenia dla copywriterów, ostrzegam też przed stronami, z których lepiej nie korzystać, podpowiadam, z kim nawiążesz współpracę w temacie pozyskiwania zleceń i wyjaśniam jak w legalny sposób kontaktować się z firmami, które nie prowadzą otwartej rekrutacji.

Krok 7: Buduj markę

Copywriterów na rynku polskim jest całe mnóstwo, ale tylko część z nich osiąga sukces w tej branży. Co przemawia za tymi najlepszymi? Budowanie marki osobistej. W kroku 7 podpowiadam, na jakie elementy musisz zwrócić uwagę, aby swoją markę zbudować. To tutaj poruszam wątek strony internetowej i bloga oraz social mediów. Jeśli nie wiesz, czego od swoich działań w sieci oczekiwać, w tym rozdziale pomagam Ci to zrozumieć. Podrzucam też sprawdzone pomysły na działania wizerunkowe wspierające rozwój Twojej marki.

Krok 8: Stwórz własną kulturę pracy

Czyli o tym, jak zadbać o odpowiednie miejsce pracy, gdy nie masz do dyspozycji biura i jak powinien przebiegać proces pracy. To z tego rozdziału dowiesz się więcej o dobrych nawykach w pracy copywritera i poznasz porady organizacyjne ułatwiające cały ten proces.

Krok 9: Odkryj narzędzia dające wsparcie

Ponieważ chyba wszyscy kochamy sobie ułatwiać i usprawniać robotę, podrzucam w tym rozdziale narzędzia i aplikacje podzielone na trzy kategorie: te do pisania, te do organizacji i te przydatne ściśle w pracy copywritera. Jeżeli nie wiesz, w jakim programie najlepiej pisać, jak mierzyć czas pracy i którą drogą najprościej podglądać konkurencję oraz najlepszych z branży, dowiesz się tego właśnie w kroku 9.

Krok 10: Ucz się i rozwijaj

Na ostatnim etapie strategii działania dla początkujących copywriterów podpowiadam, jak być na bieżąco z branżą, jak znaleźć czas na rozwój i skąd wiedzieć, jak pisać lepiej oraz podrzucam inspirację dla chcących poszerzać swoje działania. Bo nie tylko pisaniem możesz się zajmować. W tym rozdziale znajdziesz też odnośnik do zewnętrznej bazy wiedzy, którą będę na bieżąco aktualizować o nowe źródła, z których możesz czerpać wiedzę na temat copywritingu, tworzenia treści oraz innych umiejętności przydatnych w branży (np. sprzedaży, storytellingu czy SEO).

Czy na rynku jest jeszcze miejsce dla nowych copywriterów?

O tym, że jest nas za dużo, słyszę już od dobrych pięciu lat. O tym, że wygryzie nas sztuczna inteligencja – już ze dwa lata. Czy cokolwiek z tego się sprawdziło? Nie sądzę. Nowych copywriterów przybywa, zleceń nie ubywa, a wokół narzędzi AI jest więcej kontrowersji niż zachwytów.

Wciąż powtarzać będę słowa, jakie w tym temacie wpadły mi kiedyś w oko na Twitterze: sztuczna inteligencja zastąpi tylko tych, którzy nie będą umieli z niej korzystać. Dodałabym do tego jeszcze, że jeśli klienta nie stać na wynajęcie profesjonalisty, to rzeczywiście skorzysta z ChataGPT lub pokrewnego rozwiązania – i niech mu to idzie na zdrowie. I tak nie zapłaciłby mnie czy Tobie godnych pieniędzy za naszą pracę.

Czy łatwo jest zostać copywriterem?

Tak po prawdzie to już w tej chwili możesz krzyknąć: „jestem copywriterem” i nikomu nic do tego. Próg wejścia na ten rynek jest naprawdę niski, ale wejście to jeszcze nie jest zarabianie. Wejście to jeszcze nie jest zaistnienie. Wejście to jeszcze nie jest utrzymanie się na tym mocno konkurencyjnym podwórku.

Nie będę Ci opowiadać bajek, że po przeczytaniu mojego poradnika nagle będziesz królem lub królową branży. Mogę Cię wyposażyć w wiedzę, mogę podzielić się doświadczeniem, mogę wskazać konkretne kroki prowadzące od całkowitego świeżaka do zarabiającego copywritera, ale to wszystko, to jest tylko zaplecze. Prezent, który nie tylko musisz odpakować, ale też wykorzystać. Od Ciebie zależy, czy przejdziesz do działania, ja tego za Ciebie zrobić nie mogę.

Co otrzymam po zakupie?

Dokonując zakupu otrzymujesz pakiet: e-book „Jak zostać copywriterem? Strategia 10 kroków” (121 stron w formacie PDF) oraz interaktywny e-book z ćwiczeniami i zadaniami (19 stron w formacie PDF). Ponieważ w „głównym” e-booku znajduje się sporo poleceń, przygotowałam dla nich oddzielny zeszyt ćwiczeń ze specjalnymi miejscami do wypełniania, który możesz wydrukować lub wypełniać na komputerze, telefonie czy tablecie.

Czy z e-booka dowiem się, jak pisać lepiej?

Nie. W temacie pisania, stosowania języka korzyści, rozwijania własnego stylu i szukania pomysłów na teksty napisałam inną publikację, mianowicie książkę „Pisz. Publikuj. Działaj. Jak tworzyć skuteczne treści w internecie”.

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *